Genomineerden Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2022
(in alfabetische volgorde
25 Encounters – Vanja Kaludjercic. International Film Festival Rotterdam, 2022
Engelstalige jubileumuitgave, uitgegeven ter
gelegenheid van de 50ste editie van het International Film Festival Rotterdam,
waarin een beeld wordt geschetst van heden, verleden en toekomst van het
festival en van de cinema in het algemeen. In 25 tweegesprekken geven mensen
die op een of andere wijze bij het festival betrokken waren of zijn –
filmmakers, festivaldirecteuren, filmprofessionals, filmjournalisten,
kunstenaars, maar ook technici verantwoordelijk voor de filmprojectie – hun
visie op de geschiedenis van het festival en hun ideeën over de toekomst van
het Rotterdamse festival en van filmfestivals in het algemeen. Ook komt in
verschillende gesprekken de ontwikkeling van de cinema door de jaren heen aan
de orde en wordt ingegaan op de vraag wat de toekomst van de cinema kan zijn in
een digitale wereld.
Kijken maakt gelukkig - Hoe film ons leert om beter te leven - Gawie Keyser. Walburg Pers, Zutphen, 2021
Zijn er
levenslessen te vinden in een artistieke zwart-witfilm zonder geluid of
een blockbuster over
bloeddorstige krokodillen? In zijn nieuwste boek houdt Gawie Keyser een
overtuigend betoog. Hij kan films simpelweg niet los zien van zijn eigen leven,
sterker nog: ze worden effectief onderdeel van zijn leven. Zijn eerste grote
liefde of de geboorte van zijn kinderen. Al deze herinneringen verweeft hij met
films die een diepe indruk op hem maakten. Zo zitten we het ene moment in een
herinnering van Keyser, om vervolgens moeiteloos over te gaan in een spannende
filmscène. Gawie Keysers adoratie voor grootmeesters als Hitchcock, Welles,
Varda en Godard werkt niet alleen aanstekelijk, hij toont meteen aan waarom hun
werk tijdloos is en vooral: waarom het ons zo gelukkig maakt.
Robbe de
Hert: De Robin Hood van de Vlaamse Film – Lukas de Vos & Freddy Michiels.KMO
Promoties & VVF, Antwerpen,2021
Robbe de
Hert, het ‘enfant terrible’ van de Vlaamse Cinema overleed in 2020 op 77-jarige
leeftijd. Zijn filmisch testament had hij in 2018 voltooid, Hollywood aan de Schelde, een
documentaire over de geschiedenis van de Vlaamse film. Bij die film verscheen
het naslagwerk Robbe’s Hollywood aan de
Schelde.
In dit nieuwe
boek wordt bewonderend teruggeblikt op het belang van Robbe als peetvader van
de Vlaamse Film. Van jongs af aan was hij bezeten van film, maar zijn ouders
stuurden hem naar de technische school. Op zijn achttiende vluchtte hij weg en
werd matroos. Terug in Antwerpen bouwde hij een imposant oeuvre op, met
hoogtepunten als De Witte van Sichem.
Robbe, met zijn iconische handdoek in zijn nek, was een begaafd filmmaker, een
boze proteststem, eigenzinnig, knorrig, geëngageerd, met een onlesbare dorst
naar films.