Genomineerden Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2018

Genomineerden Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2018

 

(in alfabetische volgorde)

 

Marente Bloemheuvel, Jaap Guldemond, Janneke Louman; teksten: De Gids (red.), Alex van Warmerdam – L’histoire kaputt, Nieuw Amsterdam en Eye Filmmuseum, 2018

Alex van Warmerdam laat zich niet vangen in een hokje, daar is hij te veelzijdig voor als maker van theater en film, dichter, schilder en schrijver. Bij de tentoonstelling over deze buitengewone kunstenaar in Eye Filmmuseum is dit begeleidende boek verschenen. Geen gebruikelijke catalogus met een braaf overzicht van zijn oeuvre, maar een boek dat probeert het ‘Van Warmerdam gevoel’ te duiden. Verschillende schrijvers en dichters werden gevraagd om dat specifieke gevoel, oer-Hollands en absurdistisch tegelijk, in woorden te vatten. Tijdens het lezen van deze verhalen en gedichten waan je je weer even in een film van Van Warmerdam. Zoals een film Hitchcockiaans kan zijn of een dromerige scène Fellinesk, is L’histoire kaputt een heus Van Warmerdamiaans boek geworden.

 

Nouchka van Brakel, Scènes uit mijn eigen draaiboek, Em. Querido’s Uitgeverij, 2018

Filmmaker Nouchka van Brakel beschrijft de grote veranderingen van de jaren zestig waartoe zij zich enorm voelde aangetrokken en waarin ze zich actief inzette voor Dolle Mina, en over de ontmoetingen met vrouwen die haar geïnspireerd hebben, zoals Farah Diba en Patricia Highsmith. Toch draait alles uiteindelijk in haar leven om film en het is een genoegen om over haar contacten met Shirley MacLaine, Agnes Varda en Robert Altman te lezen.

Uiteraard gaat het ook over de films die ze maakte. Het boek bevat haar filmografie van 22 titels, tot stand gebracht tussen 1966 en 2012, maar helaas is de lijst van NGF’s (Niet-gerealiseerde filmplannen) bijna net zo lang: 18 titels. Zo gaat dat in Nederland.

Een lezenswaardige kijk op een deel van onze filmgeschiedenis, geschreven door de eerste vrouw die als regisseur afstudeerde aan de Nederlandse Filmacademie.

 

www.vpro.nl/cinema

‘De grootste, meest complete Nederlandstalige website over film én series, boordevol recensies, interviews, video's en verslagen van de belangrijkste filmfestivals in binnen- en buitenland’, zo kenschetst de website zichzelf. De site bevat een filmdatabase met meer dan 100.000 filmtitels, 300.000 personen en 50.000 recensies. De redactie van VPRO Cinema schrijft daarnaast artikelen en beschrijvingen voor de VPRO Gids.

De wekelijkse besprekingen van de bioscooppremières zijn adequaat, het overzicht van de films die dagelijks op tv komen is handig, de artikelen en podcasts zijn informatief en de site heeft een goed archief met teksten, beeldfragmenten en trailers. De website is een witte raaf tussen de vele filmsites die we in Nederland hebben.

 

Barend de Voogd, Tot de laatste akte! 19 filmverzamelaars en hun sterke verhalen, GDI, 2017

Ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in het Geoffrey Donaldson Instituut, het filmmuseum en filmarchief in Noord-Scharwoude, verscheen een boek over mannen (en een enkele vrouw) die films verzamelen en hun films vaak ook in een privé bioscoopje vertonen. Uit een lijst van meer dan honderd Nederlandse filmverzamelaars heeft Barend de Voogd 19 enthousiaste filmverzamelaars geselecteerd en hen en hun collectie in een uitgebreid portret beschreven. Rijk geïllustreerd met vele fraaie filmfoto's en filmposters en steeds van een portretfoto voorzien door  fotografe Marjolein Ansink. Het boek is tevens een hommage aan het meer dan honderdjarige celluloid, dat door de digitalisering van de filmbranche dreigt te verdwijnen, maar door deze filmliefhebbers gekoesterd wordt.

 

Frans Westra, Floor Kulker, e.a., 100 jaar branchevereniging van bioscopen in Nederland - Van Nederlandse Bioscoopbond naar Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters. NVBF, 2018

Dit lijvige jubileumboek bevat een gevarieerde reeks korte essays over mijlpalen en sleutelfiguren in de honderdjarige geschiedenis (1918-2018) van de filmvertoning in Nederland, een bedrijfstak die leeft en groeit en ons altijd weer boeit. Centraal staat de geschiedenis van de belangenvereniging van bioscoopeigenaren. Ook is ruimte voor veel details over de dagelijkse routine op de werkvloer, zoals bioscoopreclames, bioscoopjournaals, collectes voor het Bio Vakantieoord, kassasystemen en de filmprojectietechniek door de jaren heen. Het boek bevat daarnaast degelijke kenschetsen van in vergetelheid geraakte filmfestivals, zoals de Filmweek Arnhem (1955-1981) en de Cinemanifestatie in Utrecht (1966-1978), allebei initiatieven van ondernemers uit de bedrijfstak. Het is een echt bladerboek, met prachtig beeldmateriaal van reisbioscopen en drive-in bioscopen, buurtbioscopen en bioscooppaleizen, inbouwzaaltjes en service bioscopen, filmhuizen en multiplexen. Het is een aanjager van nieuwsgierigheid naar hoe vroeger film vertoond werd. De lezer raakt vervuld van weemoed en verbazing.