Genomineerden Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2019

(in alfabetische volgorde)

 

Diva – Het onthullende verhaal over hoe Amsterdamse Jetje heel Hollywood op stelten zette en een wereldberoemde filmster werd

Erik Brouwer,  Uitgeverij Bern, 2018

Er is één Nederlandse actrice met een ster op de Hollywood Walk of Fame, maar vrijwel niemand heeft over haar gehoord. Diva vertelt hoe de Amsterdamse Julie Goudeket als 25-jarige haar ouderlijk huis ontvlucht en naar Amerika reist. Daar hult ze haar afkomst in nevelen en speelt als de in Versailles geboren Jetta Goudal verschillende rollen op Broadway. Al snel wordt ze gevraagd naar Hollywood te komen. Daar viert ze triomfen in de zwijgende film naast sterren als Greta Garbo, Rudolf Valentino, Gloria Swanson en Charlie Chaplin. Op basis van honderden artikelen uit kranten, tijdschriften en filmbladen, vele interviews, processtukken en aantekeningen van Goudal zelf reconstrueert Erik Brouwer op vaardige wijze haar bizarre levensverhaal, waarin ze zelfs Hollywood tycoon Cecil B. De Mille een proces aandoet en wint.

 

 

Een jaar in het donker

Gerhard Hormann, Just Publishers, 2019

Gerard Hormann, auteur van boeken met veelzeggende titels als Hypotheekvrij en Het nieuwe nietsdoen, bezocht in 2018 maar liefst 250 keer de bioscoop. Een jaar in het donker met als ondertitel  Wat doe je met je vrije tijd als je nooit meer hoeft te werken is daarvan de weerslag. In het voorwoord meldt hij: ‘Het afgelopen jaar probeerde ik alle films te zien die uitkwamen, zonder me te laten leiden door persoonlijke voorkeuren, recensies van journalisten of tips van vrienden.’ Hormann beschrijft hoe dat jaar hem vergaat en dat hij een gelukkig man is, ‘die iedereen alle geluk toewenst én een levenslange filmverslaving.’  In het slothoofdstuk van het boek meldtt hij: ‘Als al die films iets teweeg hebben gebracht, dan is het dat ze me geduldiger, begripvoller, nieuwsgieriger en verdraagzamer hebben gemaakt.’

 

 

Film Fun – maandelijks tijdschrift

Thys Ockersen, Thys Ockersen Films/Film Fun, 2019

Film Fun is een digitaal (en gratis) filmmaandblad, zes jaar geleden opgericht door regisseur en journalist Thys Ockersen. Als filmjournalist voor Skoop en Het Parool bezocht hij in de jaren zeventig veel filmsets en sprak met grote namen als John Wayne, Dennis Hopper, Jerry Lewis, Don Siegel en Sam Fuller, beroemdheden die in Film Fun ook zomaar kunnen opduiken. In de loop der jaren is Film Fun steeds beter geworden, ook al omdat publicisten als Michael Helmerhorst, Peter Cuijpers, Bram Reijnhoudt en Thomas Leeflang Ockersen assisteren met prachtige verhalen waar de filmliefde van afdruipt. Van Josef von Sternberg tot Loet C. Barnstijns Filmstad, van Mutoscoop tot de Ondergedoken Camera, van Fitzcarraldo en Caruso tot Jack Palance, van horrorkoningin Ingrid Pitt tot komediante Lucille Ball. En dat elke maand.

 

 

Haarlem filmstad

Samenstelling Harry Hosman, Lecturis, 2019

Samen met enkele medeauteurs brengt Harry Hosman in een kloeke uitgave de rijke geschiedenis van Haarlem op het gebied van de film in kaart. Vanaf de eerste filmvertoning in Haarlem in een reisbioscoop in 1897 tot de komst van een multiplex met acht zalen in 2011. Niet alleen de vele bioscopen die Haarlem rijk was komen aan bod, Haarlem is ook de stad van illustere filmmakers als Jan Hin, J.C. Mol, Herman van der Horst en Gerrit van Dijk en van filmaffichepionier Frans Bosen. Bovendien was Haarlem de thuisbasis van de nationale trots Polygoon en huisvestte het van 1912 tot 1923 de grootste filmstudio van Nederland, Filmfabriek Hollandia. Ook al is er geen filmstudio meer, Haarlemse locaties, zoals het fraaie station, zijn veelvuldig te zien in Nederlandse films.

 

 

Prikkelend in hoge mate – Een geschiedenis van de bioscopen in Zutphen

Hans Heesen, Uitgeverij Siemes, 2018

In 2018 vierde het Luxor theater in Zutphen het honderdjarig bestaan. Dit was de aanleiding om een terugblik te geven op deze periode, met een extra aanloop van twee decennia voorgeschiedenis. Het is een fascinerend overzicht geworden van historische ontwikkelingen aan de hand van gevarieerde ‘human interest’ verhalen. Hans Heesen toont zich een vaardige schrijver en heeft zich goed gedocumenteerd. Zijn kenschets van de lokale situatie biedt de lezer tal van aanknopingspunten voor verbindingen met het landelijk filmklimaat door de tijden heen. In chronologische volgorde wordt smakelijk verteld over bijzondere mensen die te maken hadden met de lokale filmvertoning, van reizende bioscopen in de beginjaren tot de digitale projectie van vandaag.

Het boek sluit af met de strijdkreet “Op naar de volgende honderd jaar.”