Genomineerden Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2021

(in alfabetische volgorde

Alle remmen los! Een afdaling in de riolen van de pulpcinema uit de wilde jaren zeventig - Jan Verheyen

Praten over goede films is prettig, maar praten over slechte films is zo niet veel leuker. Jan Verheyen begrijpt dat als geen ander. Zo trok hij met zijn ‘Nacht van de Wansmaak’ al eerder de beerput van de filmgeschiedenis open. In Alle remmen los! neemt hij de pulpcinema uit de jaren ’70 onder de loep. Er zitten meesterwerken tussen, maar het gros bestaat eerder uit guilty pleasures, c-films en ronduit filmdiarree. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk en je krijgt zowaar zin in een hoop van die onzinfilms. Tijdens het lezen krabbel je jezelf voortdurend achter de oren. Hoe kan ’t bestaan dat dit gemaakt is? Spitsvondig zijn de benoemingen van diverse genres. De vrouwengevangenisfilm wordt bitches behind bars en wraakfilms noemen we voortaan doe-het-zelf-justitie.

 

Baron Jack. Hollywoods favoriete nazi - Ruud den Drijver

Lijvige en goed gedocumenteerde biografie van de Nederlandse film- en tv-acteur Jack Gimberg, later Jack van Drielen-Gimberg en bij zijn eerste filmrol in Amerika John Van Dreelen genoemd. Zeer gedetailleerd wordt het avontuurlijke leven van de acteur geschetst waarbij de schrijver, die goed bevriend was met voor intimi Baron Jack, kon putten uit diens dagboeken en op band vastgelegde herinneringen en interviews. Samen met nauwgezet archiefonderzoek levert dit een levendig beeld op van het leven van de acteur, maar ook van de toneel-, tv-, en filmwereld in een groot deel van de twintigste eeuw in Europa en de Verenigde Staten. Van Dreelen speelde samen met grote Hollywoordsterren in verschillende speelfilms, maar werd vooral bekend van zijn rollen in talrijke Amerikaanse tv-films. Ook was hij regelmatig in Nederlandse tv-producties te zien.

 

Filmjaarboek 2020/2021 - Mariska Graveland en Hans Beerekamp (redactie)

In het Filmjaarboek 2020/2021 staan beschrijvingen, uitgebreide credits en bezoekcijfers van alle bioscoopfilms die in Nederland in 2020 zijn uitgebracht. Plus een overzicht van de belangrijkste filmprijzen. De inhoudelijke besprekingen werden verzorgd door een keur aan filmscribenten, en zij vertegenwoordigen een breed scala aan Nederlandse dagbladen, weekbladen en filmtijdschriften, en ook filmbedrijven.

Het Filmjaarboek bestaat als naslagwerk veertig jaar. Alle films sinds 1980 zijn in de talrijke edities terug te vinden. De nieuwste uitgave bevat een ‘Special Filmcollecties’ met artikelen over het jarige Filmmuseum, over Beeld en Geluid, en over het Geoffrey Donaldson Instituut. Daarnaast zijn er de artikelen als het Jaaroverzicht, een Coronadossier en Auteur van het Jaar Christopher Nolan. Het Filmjaarboek is een onmisbare en betrouwbare bron van informatie over film in Nederland.

 

de Filmkrant - Ronald Rovers (hoofdredactie)

Met een speciale editie vierde de Filmkrant in 2021 haar veertigjarig bestaan. Veertig jaar onafhankelijke filmjournalistiek staat er op de cover van deze uitgave. De Filmkrant is in 1981 opgericht door Jan Heijs, die in 2006 overleed, en Henk Rabbers. Terwijl in dagbladen steeds minder ruimte is voor film en de bijbehorende filmgeschiedenis, heeft een maandblad als de Filmkrant meer rust en ruimte om de geschiedenis en de achtergronden er wel bij te halen, schrijft Ronald Rovers in de hoofdredactionele inleiding. “Film en reflectie niet als een abstracte behoefte of een puur geestelijke exercitie. Maar als fysiek verlangen“.

De Filmkrant is, mede dankzij de steun van de filmtheaters, de NVBF, en talrijke donateurs en abonnees, inmiddels (naast het specialistische Schokkend Nieuws) nog het enige gedrukte filmtijdschrift voor de Nederlandse filmliefhebber.

 

Op zoek naar Soldaat van Oranje: De geschiedenis van de Nederlandse filmklassieker - Bart Juttmann

Soldaat van Oranje (1977) is een succesvolle Nederlandse speelfilm. Bart Juttmann beschrijft met vlotte pen en zeer goed gedocumenteerd de ontstaansgeschiedenis, de context en de impact van deze klassieker. De bron ligt bij de autobiografie van Erik Hazelhoff Roelfzema (1970). De filmproductie wordt meeslepend in detail beschreven: de vele versies van het scenario, de casting, de financiering, de draaidagen, de postproductie en promotie.  Vier betrokkenen bij de verfilming worden uitgelicht: scenarioschrijver Gerard Soeteman, regisseur Paul Verhoeven, producent Rob Houwer en acteur Rutger Hauer. Juttmann slaagt erin alle egobotsingen en triomfen nuchter en neutraal te beschrijven. Hij zet alle beschikbare informatie helder op een rij en heeft aanvullend tientallen interviews gevoerd. Zijn enthousiasme is aanstekelijk: je krijgt zin om meteen de film nog eens terug te zien, of zelfs toch maar eens naar de gelijknamige musical te gaan.