2018: Nouchka van Brakel

28 september 2018

Scènes uit mijn eigen draaiboek

''Nouchka van Brakel beschrijft in haar boek de grote maatschappelijke veranderingen van de jaren zestig waartoe zij zich niet alleen enorm toe voelde aangetrokken maar waar ze ook onderdeel van ging uitmaken. Vanuit haar idealen ontstaan iconische films, die behalve voor veel kijkplezier bijdragen aan de vrouwenemancipatie, in Nederland, en daarbuiten. Haar eerste films zijn direct nationaal én internationaal succesvol. Ze leveren haar ontmoetingen op met personen, zoals Farah Diba, Shirley MacLaine, Agnes Varda en Robert Altman. Grote namen die haar inspireren en haar kijk op de wereld en film beïnvloeden. Alles in haar leven draait om film; de films die gemaakt zijn, die gemaakt hadden moeten worden en die nog moeten komen. Haar boek geeft een heldere inkijk in het uitdagende proces dat film maken in Nederland is. Nouchka beschikt ruimschoots over de moed en onverschrokkenheid, die dat vereist. Verplichte kost voor alle filmstudenten in Nederland. Een prachtig zelfportret over een vrouw die haar tijd ver vooruit was, en zich schijnbaar moeiteloos staande wist te houden in een mannenwereld.''

 Nouchka.jpg

Nouchka van Brakel

Nouchka van Brakel (1940) was de eerste Nederlandse speelfilmregisseur die met films als Een vrouw als Eva (1979), Van de koele meren des doods (1982) en Aan maand later (1987) een groot publiek wist te bereiken. Het is niet toevallig dat vrouwen in vrijwel al haar films een centrale rol spelen: ze was vanaf de vroege jaren zeventig actief als in de vrouwenbeweging. Daarnaast maakte ze documentaires en televisieseries. En hoewel ze haar carrière inmiddels beëindigde, blijft er altijd iets om van te dromen.